Vanlige spørsmål (FAQ)

COVID-19 informasjon

Kan jeg fortsatt bestille varer?

Ja, men du kan oppleve 1–2 dagers forsinkelser i leveransen, avhengig av hvor du bor. Du får en mer nøyaktig beregnet leveringstid i kassen.

Jeg bor på et postnummer som for øyeblikket er underlagt restriksjoner, kan jeg fortsatt bestille varer?

Ja. Du kan fortsatt fullføre og betale for bestillingen. Vi beholder teppet på lager og sender det når restriksjonene er hevet.

Kan et teppe inneholde koronavirus?

Verdens Helseorganisasjon (WHO) har uttalt at viruset ikke kommer til å spre seg via gjenstander.

Vil det bli forsinkelser i leveransen?

Avhengig av hvor du bor kan det være 1–2 dagers forsinkelse i leveransen. Du får en mer nøyaktig beregnet leveringstid i kassen.

Kjøper dere tepper rett fra Iran?

Nei. Alle teppene våre som er laget i Iran, er kjøpt fra leverandører i Europa. Omtrent 99 % av alle de iranske tepper våre har også vært lagret hos oss i over 3 måneder.

Tar dere forholdsregler i selskapet for å unngå spredning av koronaviruset?

Ja. Vi verdsetter sikkerheten til alle våre arbeidere og de som for tiden jobber hjemmefra. Våre lageransatte som ikke kan jobbe hjemmefra, har fått ekstra beskyttelsesutstyr for å bidra til å redusere risikoen for spredning av viruset. Til dags dato har vi ikke hatt noen bekreftede tilfeller av COVID-19.

Om tepper

Hvor tykk er bunnen på et teppe?

Tykkelsen på bunnen varierer avhengig av teppets stil.

Når bør jeg bruke sklimatte?

Vi anbefaler sklimatte for tynnere tepper, da det gjør at teppet ikke sklir og at det holder seg på plass. Det gjør også at teppet har bedre demping, noe som forlenger levetiden for teppet ved at du unngår at bunnen presses sammen og at teppet blir skadet på grunn av skarpe objekter som for eksempel hæler.

Hva er frynser?

Frynser er forlengelsen av varptrådene, som knyttes i endene for forhindre at vefttrådene og knutene ikke løsner.

Hvorfor varierer frynsene på et teppe?

Lengden på frynsene avhenger at hvordan teppet er vevd og hvem som laget det. Frynsene kan være korte eller lange, og på eldre tepper kan de være flettet eller mangle helt. Typen eller lengden på frynsene på et teppe har ingen betydning for verdien eller kvaliteten.

Hvorfor har håndknyttede tepper små ujevnheter?

Håndknyttede tepper har ujevnheter på grunn av de er laget for hånd. Dette øker teppets verdi, og gjør teppet mer interessant og særpreget. Tepper som er laget av nomader har tilfeldige variasjoner. Dette skyldes rett og slett at det er mye vanskeligere for nomadiske vevere å lage tepper enn det er for vevere som jobber i verksteder. Vevene som brukes på landsbygda er vanligvis svært enkle vever som plasseres horisontalt på gulvet, noe som gjør det mye vanskeligere å knytte et perfekt symmetrisk teppe.

Mitt teppe har ulike skygger/nyanser – er dette er en feil eller en defekt ved teppet?

Dette er ikke en feil ved teppet. Det kalles Abrash. Abrash er tyrkisk og betyr "delvis farget". Forskjellen i nyanser er vanlig for nomadiske tepper, og det oppstår når en vever bruker garn laget av en farge som ikke har nøyaktig lik nyanse som fargen som sist ble brukt. Abrash gir derfor teppet mer karakter og sjarm, og minner oss også om arbeidsforholdene for den som har vevd teppet.

Reflekterer bildene teppet slik det ser ut i virkeligheten, og hvordan kan jeg være sikker på at fargen jeg ser på skjermen er teppets ekte farge?

Bildene av teppene er tatt av en profesjonell fotograf ved hjelp av et kamera med høy oppløsning. Bildene tas i omgivelser hvor fargetemperaturen er under nøye kontroll, og bearbeides deretter med Adobe Photoshop. Bildene av teppene er derfor like virkelighetsnære som selve teppene. Type, kvalitet og alder på skjermen du bruker for å se bildene kan imidlertid påvirke hvordan bildene og fargene vises på skjermen.

Produseres teppene ved bruk av barnearbeid?

Vi har kjøpere som kontinuerlig besøker og inspiserer landsbyene, verkstedene og fastboende nomader hvor enkelte av våre tepper produseres. De overvåker produksjonen av disse teppene, og de kontrollerer også arbeidsforholdene for å sikre at ingen barn er involvert. Tidligere var det vanlig at barnearbeid var en del av produksjonsprosessen med å knytte tepper for hånd, men på grunn av stadig sterkere fokus og bevissthet rundt bruk av barnearbeid over hele verden, har dette endret seg de senere årene.

Kupp (andresortering)?

Tepper på salg er som regel ikke brukt (eldre, semiantikke og antikke tepper som er 25 år og eldre kan imidlertid være det). Vanligvis har teppet blitt slitt ved polering eller hard vask. Ved vask kan garnet farge av og smitte over på frynsene dersom ikke vasken gjennomføres på riktig måte. Les gjerne mer på: https://www.alltommattor.se/tillverkning/efterbehandling

Teppene er fullt brukbare, men de har noen mindre skjønnhetsfeil. Med skjønnhetsfeil menes alt fra falmede farger, mindre slitasje, feil abrasher, feil ujevne kanter eller ull og fargekvalitet som av CarpetVista ikke anses å være tilstrekkelig bra for at disse teppene skal kunne inngå i det ordinære sortimentet. Teppet selges slik det er, og har de feil som er omtalt i feilbeskrivelsen.

De fleste feil lar seg utbedre og reparere dersom man ønsker det. Det er imidlertid ikke økonomisk lønnsomt for oss å utbedre disse feilene selv, derfor selger vi heller disse teppene til sterkt reduserte priser. En del kunder ønsker å ordne teppene selv, eller de mener at mindre slitasje og fargefeil ikke har noen betydning dersom man for eksempel dekker den skadede delen med et møbel. I mange tilfeller vises skaden kun ved nærmere ettersyn, og man oppdager den ikke dersom man ikke leter etter den. I butikk eller på auksjoner selges denne typen tepper uten problemer, men teppene oppfyller ikke CarpetVistas høye krav til kvalitet!

Hvorfor loer teppet mitt?

Det er ikke uvanlig at nye, håndlagde tepper loer. I løpet av de første ukene kommer overflødig ull som har samlet seg i luven, opp til overflaten og frigjøres gradvis. På persiske tepper forsvinner dette ofte etter at teppet er støvsugd en til to ganger, men på indiske tepper kan det ta lengre tid.

Dette er ikke noe å bekymre seg for, og alle forsøk på å fremskynde den naturlige prosessen vil bare medføre ekstra slitasje på teppet. Vårt beste råd er å være tålmodig, og ved vanlig bruk vil du se at teppet gradvis loer mindre og at loingen til slutt opphører helt.

Kjøp

Har dere en butikk eller en utstilling hvor jeg kan se teppet?

Dessverre har vi ikke en butikk eller en utstilling hvor du kan se teppene. Vi selger våre tepper utelukkende gjennom vår nettbutikk, og du kan kun se dem på vårt nettsted. Hvis du er interessert i å kjøpe et mer eksklusivt teppe (fra 5000 euro og oppover), er det mulig å avtale et besøk i CarpetVistas eksklusive utstillingslokale. Klikk her hvis du ønsker mer informasjon.

Har dere en katalog over teppene?

Nei, vi har ingen katalog, siden du kan se alle våre tepper på nettstedet. Ved å ha alle teppene på nettstedet er det lettere for oss å kontinuerlig oppdatere informasjonen om teppene, slik at våre kunder får den mest nøyaktige og oppdaterte informasjonen.

Hvordan kjøper jeg et teppe fra nettstedet?

Start med å velge hvilket teppe du vil kjøpe. Klikk på teppet for mer detaljerte opplysninger. Til høyre ser du prisen på teppet. Hvis teppet ikke er solgt eller reservert, er det en knapp under prisen med teksten: “Kjøp”. Klikk på ”Kjøp”-knappen for å legge teppet i handlevognen. Handlevognen vises øverst til venstre på nettstedet. Gjenta samme prosedyre som beskrevet ovenfor hvis du vil legge flere tepper i handlevognen.

Neste trinn er å gå til kassen. Klikk på linken "Gå til kassen" som vises under teppene i handlevognen.

Det siste trinnet er å velge betalingsmåte. Du kan betale med kredittkort, faktura, delbetaling eller velge bankoverføring. Klikk på ønsket alternativ og følg instruksjonene.

Hvordan setter dere prisen på et teppe?

Det er svært vanskelig å prissette et håndknyttet teppe. Prisen avhenger av kvaliteten på ullen, fargene som er brukt, mønsteret eller dersom teppet er gammelt eller sjeldent. Nomadiske tepper er for eksempel svært sjeldne, og har dermed høyere pris.

Kan jeg låne et teppe for å finne ut om det passer i huset mitt?

Dessverre kan du ikke låne et teppe, men du kan kjøpe et teppe og prøve det hjemme. Du kan deretter returnere teppet innen 100 dager dersom du ikke er fornøyd, og du betaler bare fraktkostnadene.

Betaling og sikkerhet

Hvor sikre er transaksjonene jeg gjør?

Transaksjonene på vårt nettsted er svært sikre, og vi samarbeider med DIBS som håndterer alle våre elektroniske betalinger. Alle betalingene gjøres gjennom en trygg, kryptert kobling for å ivareta din sikkerhet og forhindre at våre kunder utsettes for svindel. Betalingene autoriseres med en teknikk som kalles 3D-Secure. Alle betalinger kontrolleres også manuelt for din egen sikkerhet.

Hvilke betalingsmåter aksepterer dere?

Vi tilbyr fire betalingsmåter – enten betaling med VISA eller MasterCard, faktura, delbetaling eller ved forskuddsbetaling hvor du betaler direkte fra din bankkonto til vår bankkonto.

Tilbyr dere rentefri nedbetaling eller andre betalingsløsninger?

I øyeblikket tilbyr vi bare rentefri betaling gjennom Klarna til personer i Sverige, Danmark, Finland og Norge.

Hva er 3D Secure?

3D Secure er en fellesbetegnelse for en sikkerhetsteknologi som har blitt utviklet av Visa og MasterCard i fellesskap. Ideen er at kortinnehaveren må identifisere seg ved å taste en personlig kode ved kjøp på Internett. Kundene får denne koden fra sine banker. Ved å bruke denne teknologien er det banken som har utstedt kortet som er økonomisk ansvarlig ved eventuelt misbruk. Teknologien som ble opprettet for å beskytte kunden omtales ofte på hjemmesider som Verified by VISA og MasterCard SecureCode. CarpetVista bruker denne teknologien ved betaling med kort der denne teknologien er aktivert.

Bestilling

Hvordan kan jeg se bestillingene mine?

Du kan vise ordrene dine ved å klikke på “Min konto” og deretter logge på med e-postadresse og passord. Her kan du se nåværende og tidligere bestillinger, og du kan også spore nåværende forsendelser.

Hvordan kansellerer jeg en bestilling?

Dersom du ønsker å kansellere en bestilling, sender du en e-post til order@carpetvista.com. Vi kansellerer deretter bestillingen og sender deg en bekreftelse på dette. Du kan også logge på ”Min konto” og annullere ordren.

Hvordan endrer jeg en bestilling?

Dersom du ønsker å endre en bestilling, sender du en e-post til order@carpetvista.com og gir beskjed om hvilket teppe du ønsker å bytte til. Vær oppmerksom på at vi kun kan endre bestillinger som ikke er sendt eller som er bestilt med valget "Bankoverføring", da dette betyr at de ikke er håndtert eller sendt fra lageret.

Frakt og levering

Hva er fraktkostnadene?

Fri frakt innen EU. Utenfor EU varierer kostnadene fra land til land, og du finner nærmere informasjon under “Leveringsbetingelser”.

Hvor lang tid tar en forsendelse?

Normal leveringstid er 1-5 virkedager innenfor EU og 2-8 virkedager til øvrige deler av verden.

Må jeg være hjemme for å ta i mot teppet?

Ja, noen må være hjemme for å ta i mot teppet når det ankommer. Du kan imidlertid også endre leveringsadresse eller leveringstidspunkt ved å ta kontakt med UPS/FedEx.

Hvordan sporer jeg bestillingen og forsendelsen?

Etter at bestillingen er registrert og pakket, vil du motta en e-post med bekreftelse fra CarpetVista.com. Denne e-posten inneholder informasjon om forsendelsen og sporing av denne. Du kan bruke denne informasjonen til å spore bestillingen via UPS /FedEx nettsted www.ups.com / www.fedex.com . Du kan også spore bestillingene ved å logge deg inn på CarpetVista.com med brukernavnet og passordet du registrerte deg med, og klikke på "Min konto".

Sender dere til postboksadresser?

Nei, vi sender ikke til postboksadresser, siden du må signere på at du har mottatt pakken.

Retur

Kan jeg returnere et teppe hvis jeg ikke liker det?

Ja, du kan returnere et teppe hvis du ikke liker det. Du har 100 dagers åpent kjøp. Les mer om dette under "Kjøpsbetingelser".

Hvordan returnerer jeg et teppe?

Dersom du ønsker å returnere et teppe må du ta kontakt med oss på telefon +47 23 96 19 11 eller faks: +46 (0)40 - 18 22 25 eller e-post order@carpetvista.com slik at vi er informert om returen. Vi sender deg da returseddel per post, samt instruksjoner om hvordan du gjennomfører returen.

Hva gjør jeg hvis teppet er skadet når jeg mottar det?

Dersom teppet er skadet ved mottakelse må du kontakte UPS lokalt og rapportere skaden til dem. Du må også informere oss umiddelbart per telefon +47 23 96 19 11 eller faks +46 (0)40 - 18 22 25 eller e-post order@carpetvista.com

Hvordan pakker dere teppene slik at de kan sendes trygt?

Alle våre tepper er pakket i henhold til anvisninger fra UPS/FedEx. Teppene blir brettet og lagt i tykk, beskyttende plast før de pakkes og forsegles i en kartong av tilpasset format. Løpere leveres sammenrullet.

Må jeg betale fraktkostnadene når jeg returnerer et teppe?

Ja, du må betale fraktkostnadene når du returnerer et teppe. Dette gjelder selvfølgelig ikke dersom teppet er skadet – da betaler vi fraktkostnadene.

Vedlikehold

Hvordan får jeg bort folder og bretter på teppet?

Folder og bretter fjernes enkelt ved å plassere noe tungt på kanten, som for eksempel en stabel bøker. Etter et par dager skal teppet være helt flatt. Bretter vil også forsvinne ved ordinær bruk av teppet over tid.

Hvordan fjerner jeg flekker?

Det er mange måter å fjerne flekker på, avhengig av hvilken type flekk det er snakk om. Du bør forsøke å fjerne flekken umiddelbart, og fjerne så mye som mulig av den. Du finner mer informasjon om hvordan du fjerner flekker i vårt Carpet Encyclopedia. Gå til: AlltOmMattor, se AlltOmMattor - Mattvård

Kan jeg vaske teppet mitt selv?

Vi anbefaler sterkt at du ikke vasker teppene dine selv, særlig ikke filleryer. For best mulig resultat råder vi deg til å kontakte en profesjonell tepperenser som vet hvordan teppet skal rengjøres riktig. Merk at dette gjelder for alle håndknyttede tepper som selges på CarpetVista.no.

Når det gjelder mindre flekker, anbefaler vi at du bruker vår CarpetVista Flekkfjerner, som du kan lese mer om og kjøpe her: https://www.carpetvista.no/teppe/stain-remover?artno=CVSR1

Få 15% rabatt

Registrer deg nå og få 15% i rabatt på din neste bestilling*, ukentlige e-poster med eksklusiv tilgang til tilbud, siste trender og produktnyheter.

For informasjon om hvordan vi håndterer dataene dine, vennligst sjekk våre retningslinjer for personvern.Du kan avslutte abonnementet når som helst. *Rabatten kan brukes til ett kjøp i løpet av de 60 dagene etter abonnementet på nyhetsbrevet. Den er gyldig for alle produkter, inkludert nedsatte varer. Tilbudet kan ikke kombineres med andre rabattkoder.